Om

Möt grundaren som inte finns, men som säger allt: Cosmo Florin

Cosmo Florin föddes någon gång mellan decennierna, på en plats där det alltid regnade lätt men aldrig fanns paraplyer. Han var barn till en cirkusakrobat och en typograf, uppvuxen bland bokstäver och balansakter. I unga år förlorade han förståndet för en kort stund – det sägs ha varit i samband med en alltför stark varumärkesfilm från ett telekombolag – men han fann det igen i marginalen på ett reklamutskick från ett lokalt bageri.

Han utbildade sig till semiotiker, men hoppade av när han insåg att de flesta företag hellre ville “synas” än förstås. Cosmo tyckte det var vulgärt. Så han drog sig tillbaka. Under nästan två decennier arbetade han i skuggorna – som ghostwriter för internationella varumärken, kreatör för installationer i bokstavligen tomma rum, och konsult åt människor som “tappat sin röst, men inte sitt domännamn”.

År 2023 (eller var det 1997?) grundade han Bionic Brand. Inte som en byrå. Utan som ett slags reparationsverkstad för splittrade personligheter i logotypform.

Hans filosofi var enkel:

“Varumärken är människor. De svettas, de ljuger, de drömmer om att bli älskade. Så låt oss hjälpa dem att bli någon man faktiskt vill umgås med.”

Cosmo försvann en dag i ett moln av doftljus, röksignaler och outgrundliga LinkedIn-inlägg. Men vi jobbar fortfarande i hans anda.